با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از 15 فروردین‌ماه 97 نحوه تردد خودروها در مرکز پایتخت تغییر می‌کند

همان ایراد های قدیمی در طرح ترافیک جدید
سوسن نوری
با تمامی انتقادهایی که به طرح جدید ترافیک می‌شد، صبح دیروز لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و اعضای آن بند به بند طرح را بررسی کرده و با ارائه پیشنهاداتی آن را به تصویب رساندند.
درآمدزایی طرح جدید ترافیک برای شهرداری یکی از انتقادهایی بود که در هفته‌های گذشته مخالفان این طرح، آن را بیان می‌کردند چراکه این نهاد شهری سهمیه‌های مربوط به ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک را حذف کرده و به دنبال فروش آزادانه آن است. برخی اعضای شورای شهر دو روز پیش وقتی به کلیات طرح شهرداری رای مثبت داده شد هم از لابی‌بازی‌ها گلایه‌مند بودند و هم از نادیده‌ گرفتن حقوق گروهی از مردم انتقاد داشتند حتی الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به نشانه اعتراض صحن علنی شورای شهر را ترک کرد، دلیل او از این اقدام این بود که «وقتی سهمیه رایگان نهادهای دولتی مثل قبل برقرار است، این چه عدالتی است؟» این دقیقا موضوعی است که در چند وقت اخیر کارشناسان حوزه شهری به آن اشاره کرده و گفته بودند یک طرح شهری به این مهمی باید از ویژگی‌های عادلانه‌ای برخوردار باشد.


ایجاد بستر رانت برای عده‌ای، از دیگر انتقاداتی بود که بارها به این طرح وارد شد به‌طوری که فخاری در ادامه واکنش تند خود به تصویب طرح جدید ترافیک اعلام کرد: «باید یک ماه اعضای شورا و مدیران ارشد شهری رصد شوند که آیا با مترو به محل‌های کار خود می‌آیند یا خیر. باید این طرح در کمیسیون‌های مربوطه بررسی و سپس برای تصویب به صحن آورده می‌شد اما این طرح به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارجاع نشده است. متاسفانه شان شورا به یک شورای رای‌دهنده به طرح‌هایی که از جزئیات آن اطلاعی ندارند و کار کارشناسی درخصوص آن انجام نشده، تنزل کرده است.»
به عقیده این عضو شورای شهر تهران، «باید شفافیت لازم در خصوص اینکه آیا نهادهای حاکمیتی از طرح ترافیک استفاده رایگان می‌کنند یا نمی‌کنند، مشخص شود، چطور باید خبرنگاران یا وانت‌بارها یا گروه‌های دیگر هزینه بدهند اما نهادهای حاکمیتی نه، آیا مکانیزمی برای شفافیت پیش‌بینی شده یا نه؟ چرا کسی صدای منتقدان طرح در صحن نیست؟ در صورتی که گروه‌های تخصصی، دانشگاهی، انجمن‌های علمی و مدنی منتقد این طرح هستند.»
اهالی رسانه صحن شورا را ترک کردند
از سوی دیگر، در جلسه علنی صبح دیروز شورای شهر تهران، اعضا در مورد سهمیه‌های گروه‌های خاص نیز در طرح جدید ترافیک به گفت‌وگو پرداختند. وقتی نوبت به سهمیه اهالی رسانه رسید، تعدادی از اعضا موافقت خود را با اعطای سهمیه طرح ترافیک سالیانه به خبرنگاران اعلام کردند اما در ادامه تعدادی از اعضا به مخالفت با این موضوع پرداختند. اعضای مخالف در صحبت‌های خود الفاظی را به‌کار بردند که شایسته روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نبود و توهین به اهالی رسانه تلقی شد و این بار در میان این صحبت‌ها تمامی خبرنگاران حاضر در صحن علنی، به نشانه اعتراض صحن شورای شهر را ترک کردند.
به گفته برخی خبرنگاران حاضر در این جلسه، اعضای شورای شهر تهران به بهانه اینکه مدیران مسئول طرح خبرنگاران را می‌گیرند، طرح خبرنگاران را کاهش دادند و باید نیمی از عوارض که حدود چهار میلیون تومان می‌شود را (اگر جزو 1500سهمیه‌ اعلام شده، قرار بگیرند) بپردازند. البته باز هم معلوم نیست با این تعداد طرح به خبرنگارهای اصلی طرحی برسد. سوالی که اهالی رسانه مطرح کردند این بود که کدام خبرنگار می‌تواند چهار میلیون تومان برای طرح سالیانه بدهد؟ همه اینها درحالی است که جزئیات طرح جدید ترافیک به این شرح است؛ براساس ماده یکم، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود به منظور اعمال مدیریت هوشمند بر تردد خودروها در محدوده شهر تهران و بر اساس این مصوبه ، از 15فروردین‌ماه سال 97 نسبت به وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های موضوع این مصوبه اقدام کند.
چگونگی محاسبه ضریب آلایندگی خودروها
طبق ماده دوم این لایحه نیز عوارض تردد وسایل نقلیه در هر یک از محدوده‌های موضوع این مصوبه در هر روز برابر با حاصل‌ضرب نرخ پایه به مبلغ 20هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده تردد، ساعت تردد، میزان آلایندگی، زمان پرداخت عوارض و ... محاسبه می‌شود که بر اساس این جداول ارائه شده ضریب مربوط به محدوده تردد در محدوده طرح ترافیک 5/1 خواهد بود. همچنین ضریب مربوط به ساعت این‌گونه خواهد بود که اگر اولین تردد یا ورود از ساعت 6 و 30دقیقه تا 10 و آخرین خروج یا تردد قبل از 16 باشد ضریب یک و اگر اولین ورود 10 به بعد و آخرین خروج قبل از 16 باشد ضریب 7/0 خواهد بود. همچنین اگر اولین ورود 10 به بعد باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد ضریب یک و اگر ورود 6 و 30دقیقه تا 10 باشد اما خروج بعد از ساعت 16 باشد ضریب 5/1 محاسبه خواهد شد. بر اساس جدولی که در این لایحه است ضریب آلایندگی خودروهای برقی یا هیبریدی 1/0، ضریب خودروهای دارای معاینه فنی 8/0 و سایر وسایل نقلیه یک خواهد بود. به پیشنهاد صدراعظم‌نوری، یکی از اعضای شورای شهر تهران، مقرر شد که به عبارت «سایر وسایل نقلیه» در ضرایب معاینه فنی عنوان شود سایر وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معمولی که با رای اکثریت آرا این ماده 2 نیز به تصویب رسید. همچنین اعضای شورای شهر پیشنهاد دادند که با توجه به تفاوت طول روز در نیمه اول و دوم سال به معاونت حمل‌ونقل شهرداری اجازه داده شود که ساعت اجرای طرح را منوط به شرایط فصل تغییر دهد. در تبصره 2 ماده 2 آمده که شهرداری تهران مکلف است به‌منظور کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی و تجاوز شاخص آلودگی از عدد 100 و همچنین رعایت سقف تعیین شده برای ورود و تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مصوب به افزایش نرخ پایه حداکثر به میزان 50درصد اقدام کند. این تبصره نیز با رای اکثریت آرا به تصویب رسید. براساس ماده سوم، عوارض تردد وسایل نقلیه برای جانبازان بالای 25درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی با اعمال ضریب 5/0(نیم) محاسبه می‌شود و همچنین وسایل نقلیه با پلاک ویلچر(ژ) نیز معاف از این عوارض خواهند بود.
براساس پیشنهاد مسجدجامعی و تعدادی از اعضای شورا نرخ عوارض تردد برای خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان خبری که فعالیت‌شان منطبق با آئین‌نامه‌ای است که در معاونت حمل‌ونقل و کمیسیون حمل‌ونقل شورا تائید خواهد شد از تخفیف 50درصدی یا ضریب نیم برخوردار خواهند شد که اعضای شورای شهر با اکثریت آرا به این ماده رای دادند.
همچنین طبق ماده هشتم شهرداری تهران موظف شد به منظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها در محدوده طرح ترافیک نسبت به شناسایی خودروها اقدام کرده و عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی که در نزد اداره راهنمایی و رانندگی است اعلام کند و دارندگان خودرو نیز موظف هستند حداکثر ظرف 10روز عوارض را پرداخت کنند.
لایحه تعیین نرخ عوارض تردد منتشر می‌شود
درباره ماده هشتم، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که «پس از تصویب لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر فهرست کاملی برای آشنایی مردم منتشر خواهد شد.» به گفته محسن هاشمی، «حداقل مبلغ ورود به محدوده ۲۰هزار تومان است. کسانی که همه پارامترها و ضرایب را پاس کنند این عدد را پرداخت می‌کنند مگر اینکه تخفیف داشته باشند.» وی با بیان اینکه در این لایحه ضرایب آلایندگی، زمان و ... در نظر گرفته شده است، گفت: «ضریب اولیه ۲۰هزار تومان است که تا ۳۴هزار تومان هم ممکن است با وجود عدم پاس کردن ضرایب پیش برود.» اظهارات موافقان و مخالفان درحالی است که پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر اجرا یا عدم اجرای طرح ترافیک جدید، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید: «براساس مصوبه سالیانه طرح جواز به 63هزار نفر به مبلغ 100هزار تومان فروخته خواهد شد روزانه 43 هزار طرح ترافیک فروخته می شود فرقی میان این تعداد و 63هزار نفر وجود ندارد و نحوه پرداخت بر اساس جداول است البته ما معتقد هستیم این 43هزار نفر پر نخواهد شد و فقط کسی که مجوز سالیانه دارد خیالش راحت است که می‌تواند هر روز طرح خریداری کند.» محسن پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه قیمت در ساعات متفاوت تفاوت خواهد کرد، افزود: «قیمت بر اساس اینکه چه کسی چه زمانی وارد محدوده می‌شود و چه زمانی خارج می‌شود تغییر می‌کند. اگر کسی قبلا حساب خود را شارژ کرده باشد 20درصد کمتر پرداخت می‌کند همچنین اگر فردی معاینه فنی برتر داشته باشد 20درصد کمتر پرداخت می‌کند و خودروهای هیبریدی و برقی فقط یک دهم را پرداخت خواهند کرد.» معاون شهردار در واکنش به این سوال که تخفیف به خودورهای هیبریدی و برقی به نفع افراد ثروتمند است، توضیح داد: «این تخفیف به نفع مردم است چراکه افراد ثروتمند بالاخره وارد طرح می‌شوند چه بهتر که با خودرویی وارد شوند که آلودگی کمتری داشته باشند.»
همه این اظهارات درحالی است که مجموعه نهادهای شهری با تصویب این طرح معتقدند از سال آینده آثار ضدآلودگی آن مشاهده خواهد شد بنابراین باید منتظر ماند و دید که در عمل ،حرف کدام طرف به نفع مردم و شهر تهران بوده است؛ مخالفان یا موافقان.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه: هدف آمریکا از انتقال داعش به افغانستان شرایط نامطلوب روزهای اخیر مسافران در مسیرهای هوایی، ریلی و زمینی بررسی شد جاده های لیز سفر هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین علیرضا صدقی قدرتِ غبارآلود و حماسه‌های سترون با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از 15 فروردین‌ماه 97 نحوه تردد خودروها در مرکز پایتخت تغییر می‌کند «ابتکار» از نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گزارش می دهد جشنواره کاهشی ! چرا نهادهای متولی موسیقی درکشور با وجود مطرح شدن چندباره انتقادات برای بیان و حل مشکلات فراخوان داده‌اند «ابتکار» از تهیه لایحه برگزاری تجمعات آزاد اعتراضی طبق اصل 27 قانون اساسی گزارش می دهد سیدحسن خمینی: کسی که شکمش گرسنه است اخلاق نمی‌فهمد « ابتکار» جلسه دونالد ترامپ و نیکی هیلی با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت را بررسی می‌کند بیانیه دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین معارضان سوری به نصب پلاکارد‌های حاوی پرچم رسمی سوریه اعتراض کردند تنش در سوچی